Jesu død

Jesuas død
«Og (ihukom den tid) da Allah vil si: Å Jesu, Marias sønn, har du sagt til menneskene: Ta
meg og min mor som to guder ved siden av Allah? Han vil si: Hellig er Du (og fri for alle
mangler), det passet seg ikke at jeg skulle si det jeg ikke har rett til. Hadde jeg sagt det, hadde
Du visst det. Du vet hva som er mitt hjerte, men jeg vet ikke hva som er i Deg, for Du er alene
Den som kjenner de skjulte ting. Jeg sa ikke annet til dem enn hva Du hadde befalt meg: Tjen
Allah, min Herre og deres Herre! Og jeg var vitne over dem så lenge jeg var hos dem, men
etter at Du lot meg dø, er Du vokter over dem, og Du er vitne til alle ting.»
Sura 5, vers 117-118

I dette verset leser vi at Jesuas, på Dommens dag, vil bli spurt av Gud om han ba sitt folk om å
tilbe ham og hans mor Mariaas. Til dette vil Jesuas svare at så lenge jeg var i live og blant mitt
folk, lærte jeg dem ikke annet enn det Du hadde lært meg, nemlig å tilbe den Ene Gud. Jeg vet
imidlertid ikke hva som har hendt med dem etter min død. Profeten Jesuas vil altså på
Dommens dag, vitne om at han ikke vet hva som har hendt med hans folk etter hans død. All
sunn fornuft tilsier at dette innebærer at Jesuas aldri vil komme fysisk tilbake etter sin død for
dermed selv å bevitne tilstanden til sitt folk. For dersom man holder fast ved at Jesuas en dag
vil komme tilbake, så innebærer det at hans utsagn «men etter at Du lot meg dø» er løgn, noe
som er helt uholdbart å tillegge en profet av Gud.

«(Ihukom den tid) da Allah sa: Å Jesu, Jeg vil la deg dø (en naturlig død) og forlene deg ære
hos Meg og rense deg (for anklagene) fra dem som er vantro, og sette dem som følger deg
over dem som er vantro, inntil Oppstandelsens dag
Sura 3, vers 56

I dette verset har Gud gitt Jesuas 4 løfter:
1. Jeg vil være ansvarlig for din død- altså vil ikke jødene kunne lykkes i å ta livet av
Jesuas .
2. Jeg vil skjenke deg ære- Av Bibelen følger at den som dør på korset er forbannet av
Gud. Gud lover derfor Jesuas at han ikke vil dø en vanæret død på korset, slik jødene
ønsket.
3. Jeg vil renvaske deg for jødenes beskyldninger mot deg.
4. Jeg vil, helt til Dommens dag, skjenke dine troende herredømme over dine fornektere
altså vil kristne alltid ligge foran jøder.

Gud har oppfylt alle sine løfter i samme rekkefølge, fra overlevelsen av korsfestelsen til at det
i dag er de kristne som har den politiske makten i verden.
Å oversette verset til å bety at Jesuas fysisk, vil bli oppreist til himmelen, blir av mange årsaker
helt feil. For det første nevnes ikke ordet «himmel» i verset. Og for det andre finnes Gud
overalt, så det blir feil å begrense dette til at dersom Gud skal «oppreise noen», så må dette
være i himmelretningen. Ser man hele Koranen i sammenheng vet man at det å bli oppreist,
betyr å bli skjenket ære i Guds øyne.

«Messias, Marias sønn, var kun et sendebud! Og alle sendebud før ham er visselig gått bort!
Og hans mor var en sannferdig kvinne. Begge pleide å spise…»
Sura 5, vers 76

I dette verset kan vi lese at Jesuas kun var en profet, og at slik som alle tidligere profeter før
ham har gått bort, er heller ikke Jesuas i live i dag. Dette bevises av fortidsformen som
setningen «begge pleide å spise» har. Både Jesu og hans mor pleide å spise før, men gjør ikke
dette lenger nå, da de begge er gått bort.

«Muhammad er kun et sendebud! Sendebudene før ham er visselig gått bort
Sura 3, vers 145

Her leser vi at alle profeter før Profeten Muhammadsaw har gått bort. Dersom dette ikke stemte for
Jesuas sin del, hadde det her blitt gjort et uttrykkelig unntak for ham. I sura Al-Ara`af
sier Gud at du vil leve og dø på denne jorden. Intet menneske er unntatt fra denne regelen.
Alle mennesker som er født, vil også dø en dag, og ingen som en gang har gått bort, vil vende tilbake.

«Og det er forbudt for en by som Vi har ødelagt, at dens folk visselig ikke skal vende tilbake.»
Sura 21, vers 96

Også dette verset bekrefter at ingen av de som er gått bort, vil noen gang vende tilbake.

Kvinneorganisasjonen i Ahmadiyya Muslim Jama'at